Cian Uijtdebroeks rijdt zichzelf met conservatief koersen in het wit: “Ik ga hier enorm van genieten”
foto: Cor Vos
zondag 5 mei 2024 om 18:22

Cian Uijtdebroeks rijdt zichzelf met conservatief koersen in het wit: “Ik ga hier enorm van genieten”

Cian Uijtdebroeks heeft met een zevende plek in de tweede rit van de Gio d’Italia de witte trui verovert. De Belg in dienst van Visma | Lease a Bike kon met de beste uitdagers van Pogi omhoog en staat er zo goed voor in het algemeen klassement. “Ik ga nu in ieder geval enorm genieten van de witte trui”, aldus een kenmerkend breeduit lachende Uijtdebroeks in gesprek met Eurosport.

“Het was nog altijd voor mij een iets te korte beklimming”, blikt de Belg terug na het ontvangen van de witte trui. “Ik wist dus niet precies hoe mijn lichaam ging reageren. Het lag wat hoger in power en het was wat minder lang. Dat ligt mij vaak iets minder, maar het was al beter voor mij dan gisteren. Op de klim voelde ik mij ook echt wel goed.”

“De sprint op het einde is dan niet mijn sterkste punt”, lacht de Belg. Na de zware klim had de Belg niet de ruimte om te denken aan zijn plek in de klassementen. “Ik heb echt zo hard mogelijk tot aan de meet gereden en ik was totaal niet met de witte trui bezig. Toen ik hoorde dat ik hem had, dat is wel fantastisch.”

De Belg kan nu stiekem ook gaan kijken naar het algemeen klassement. Daar staat hij na dag twee op een keurige vierde plek. “Het is nog een hele lange wedstrijd met veel dingen die we moeten doorkomen, zoals slecht weer, de tijdritten en het hooggebergte. Ik kan mij nog veel verbeteren en het is zo’n lange wedstrijd. We kijken dag voor dag. Nu ga ik enorm genieten dat ik de witte trui mag dragen.

Ten slotte laat Uijtdebroeks ook zijn licht schijnen over de pechgevallen binnen zijn ploeg. “Het was echt spijtig dat Robert vandaag moest uitstappen. En dan ook de valpartijen van Atilla en Olav tijdens de rit, dus we hebben op dit moment weinig geluk aan onze kant. Maar de mannen hebben mij fantastisch beschermd. Het is erg fijn om omringd te zijn door zulke topatleten.”

Marc Reef: “Gaven aan dat hij conservatief moest koersen”
“Het was een lastige rit en het tempo lag hoog op de beklimmingen”, blikt ploegleider Marc Reef terug op de koers. “We hebben ook met Cian gesproken om conservatiever te koersen. Je ziet vaak dat mannen soms te snel gaan aan het begin. Pogačar staat boven de rest, maar Cian reed een goede klim en eindigde in de groep in de strijd om plek twee.”

Ook liet de ploegleider even zijn lichtt schijnen op de dag van morgen. Sprinter Olav Kooij kwam tijdens de tweede etappe ten val. Wat zijn de kansen voor morgen? “We hopen dat hij oké is. We laten de dokters hun oordeel vellen en hopen dat hij kan sprinten.”

RIDE Magazine
48 Reacties
Sorteer op:
5 mei 2024 18:32
Ik denk dat conservatief rijden, als in gewoon steady je wattages duwen, de beste kans is voor zo'n Uijtdebroeks op een mooi klassement. Anders dreigt al snel een O'Connor-scenario vrees ik, waarbij hij zichzelf opblaast. Die verliest vandaag toch een half minuutje op Uijtdebroeks.

Goed begonnen in ieder geval, maar er volgen nog 3 weken koers uiteraard. Hij lijkt weer beter na zijn mindere prestatie in Catalonië. Veel zegt het voor mij nog niet, want achter Pogacar zit een hele groep renners die voorlopig aan elkaar gewaagd is.

Het lijkt wel een mooie kans voor Uijtdebroeks om een goed eindklassement te rijden. De tegenstand is hier toch een stuk minder dan in de Vuelta van vorig jaar.
    5 mei 2024 21:08
    De tegenstand is de laatste jaren altijd minder in de Giro dan in de Vuelta. Overall een beter deelnemersveld, maar niet qua AK. Dit is een uitgelezen kans voor een hele grote groep renners om podium te rijden.
5 mei 2024 20:00
ja, ja, gebrek aan explosiviteit en aan een goede tijdrit

beetje zoals vingegaard op zijn 21e
    6 mei 2024 06:12
    @ Chippen , nochtans werd Cian Uijtdebroeks op pakweg 17-jarige leeftijd geprezen om zijn tijdrijderscapaciteiten, beter dan Evenepoel op die leeftijd, (al begon Evenepoel toen pas echt te fietsen). Een goede tijdrit zit er in men moet het er zien uit te halen, denk dat Visma hiervoor het ideale team is...
    6 mei 2024 08:40
    In 2021 leek er een opkomend tijdrit-talent naar boven te komen, want Cian
    werd maar liefst Belgisch kampioen tijdrijden bij de junioren.

    Nu, 3 jaar later, na een dikke 2,5 maanden aan intensieve trainingen bij Visma LaB,
    specifiek op explosiviteit en het tijdrijden......eindigde hij in de Tirreno'24, op een
    tijdrit-parcours van 10 km, op de 129ste plek met een tijd van 1'10".
    Verbetering in zijn explosiviteit? in de etappe van gisteren werd hij in
    de sprint nog door 5 renners overklast.

    Maar geloof gerust verder dat 'het er nog uit te halen' valt.
    De transfer naar Visma was eind december rond, de tijdrit in Tirreno-Adriatico begin maart. Ruim 2 maanden later.

    Als je er al 5 maanden bij moet liegen om je punt te maken, zal er van dat punt wel niet veel kloppen.
    6 mei 2024 10:17
    Wat betreft mijn eerdere vermelding van '7 maanden' .....is niet bewust
    willen liegen....maar wel dat ik me schromelijk vergist heb en dit hier
    even wil rechtzetten en dus aangepast in eerdere post.

    De eerste training van Cian bij Visma, dateert van 12 dec '23, en maakt
    de tijdspanne tot aan de Tirreno dus dikke 2,5 maanden.
    Maar denk je nu echt dat Cian's uitslag in de tijdrit van de Tirreno,
    niet nog steeds beschamend en dramatisch te noemen is, ondanks
    'slechts' dikke 2,5 maanden aan intensieve training gehad te hebben?
    Of om na dikke 2 maanden specifieke training, tijdens de Gran Camino '24 op
    een 109de plek te eindigen, op maar liefst 4'34"?
    6 mei 2024 10:22
    @BADGIO
    Nee, je was weer betrapt op een leugen en daarom paste je dat aan om vervolgens het zelfde onzin argument te plaatsen. Vooral interessant waarom je telkens leugens meent nodig te hebben om je punt te maken. Zou het te maken kunnen hebben met je afkeer van alles wat met Visma Lab te maken heeft?
    Wellicht geen leugen, maar dan is het verwijtbare onwetendheid.

    Net zo erg wat mij betreft, omdat het enkel je vooringenomenheid en desinteresse in de werkelijkheid bevestigt.
    6 mei 2024 11:55
    Kijk alvast uit naar 10 alsook 18 mei.....waar Cian mogelijks een
    spectaculaire tijd en ranking gaat neerzetten? en als hij dit klaarspelen
    zou....elke vooringenomenheid de vuilbak in kan.
    6 mei 2024 12:08
    @BADGIO
    "Of om na dikke 2 maanden specifieke training, tijdens de Gran Camino '24 op
    een 109de plek te eindigen, op maar liefst 4'34"?"
    Was er niet iets bijzonders te vermelden bij die tijdrit? Raar, dat je dat weer vergeten bent. Tijd voor een edit denk ik.
5 mei 2024 18:39
Op zich zegt 2 dagen nog niet zoveel, maar Uijtdebroeks begint meestal niet al te best aan rittenwedstrijden en moet vaak profiteren van de vermoeidheid bij anderen. Dan is 't natuurlijk wel relax om nu al 4e te staan

Van de 10/15 die nu direct achter hem staan, zijn er niet heel veel waarvoor hij echt bang moet zijn (mits hij fit blijft).

Top 5 blijft een optie, al is iedere renner maar 1 serieuze inzinking verwijderd van plots 15 plekken lager staan.
    5 mei 2024 19:02
    En wat is precies de meerwaarde van een zeg 5e plaats met deze bezetting? Zou het niet een stuk mooier zijn eens proberen een etappe te pakken?
    5 mei 2024 19:08
    Neen Antoin. Een rit winnen kan je elk jaar zonder specifieke voorbereiding. Top 5 rijden niet.
    5 mei 2024 19:19
    @Antoin1980
    Dus een renner zonder sprint, zonder punch bergop en die eigenlijk nog nooit gewonnen heeft in zijn carriere, moet een mooie kans op een hoge eindklassering wat hij toevallig wel goed kan (zie Vuelta vorig jaar) opgeven voor een hoogst onzekere kans op ritzege.

    Zou toch volstrekt onlogisch zijn, top 10 is een mooie ambitie. Top 5 en eventueel wit zou vrij fenomenaal zijn voor een nog altijd maar net 21 (!) jarige renner.
    5 mei 2024 19:20
    Het is alletwee mooi, maar omdat Cian een klassementsrenner renner wil worden, moet hij voor een klassement gaan.
    5 mei 2024 19:42
    Een top 5 of 10 in een voor klassementsrenners zwak bezette editie prevaleert voor sommigen boven een mooie etappewinst
    Succes, wat zullen we over een aantal jaren vol trots terugkijken op een en zeg 5e plaats in 2024
    5 mei 2024 19:44
    Die gaat sowieso alleen maar een rit winnen als er in de achtergrond een Kuss of Vingegaard vervelend zit te doen. Of indien hij per ongeluk alleen met Pogacar voorop raakt en die een vrijgevige dag heeft.

    Het is dus een keuze tussen iets wat niet gaat gebeuren en iets wat wel kan gebeuren. En jij vraagt je af waarom men niet voor optie 1 gaat. OK, dan.
    5 mei 2024 19:52
    Ok, nou wat een fijn palmares…. 6e in de giro oid… het interesseert werkelijk helemaal niemand over een aantal jaren terwijl een etappewinst meer blijft hangen. Bovendien zou het zijn ontwikkeling waarschijnlijk ook nog goed doen.
    Bij een sprint in een groepje krijgt hij zelfs nog een aantal seconden aan zijn broek!
    5 mei 2024 19:59
    Wat een geleuter dat een etappe winst voor altijd bij zou blijven. Hij is jong en een top 5 in het klassement staat gewoon erg goed op je CV veel beter dan een lucky win. Volgens mij heeft iedereen het in NL nog steeds over de Tour van Bau en Lau. En dat was niet omdat ze etappes aan het winnen waren.
    5 mei 2024 20:13
    @bierbrouwer, wellicht even proberen een en ander goed te lezen!
    Een zeg 5e plaats in deze giro levert helemaal niets op! Een etappewinst motiveert en stimuleert. Een bau en Lau dingetje is typisch Nederlands, of denk je echt dat een gemiddelde buitenlandse wielerliefhebber weet waar dat over gaat. dat hij prima kan volgen weten we inmiddels al wel,wil hij zich verder ontwikkelen dan heeft dit allemaal weinig zin
    Dus jij zou een reële kans op top5 en witte trui laten gaan voor een waterkans op een etappezege?

    Ik acht eerlijk gezegd de kans op podium groter dan de kans op een etappezege.

    En een podiumplaats wordt over een aantal jaar echt nog wel herinnerd.

    Bovendien, wie (buiten een paar nerds) herinneren zich de etappezege van Bert Jan Lindeman nog?
    5 mei 2024 20:31
    Ik vind het altijd zo merkwaardig wanneer wielervolgers extreem dogmatisch doen over de afweging van renners om voor klassementen of vrijbuiten te gaan. Beide meestal prima te billijke keuzes, zeker voor jonge renners die hun grenzen aan het ontdekken zijn. Onbegrijpelijk dat daar zo halsstarrig tegenin wordt gegaan.
    5 mei 2024 20:39
    Uijtdebroeks is een jonge klassementsrenner met enorm veel potentie. Waarom zou hij deze Giro dan in godsnaam voor een ritzege gaan? Hij kan een mooi klassement rijden, de witte trui pakken en daarnaast enorm veel leren en ontwikkelen in zijn groei om een top GC renner te worden.
    5 mei 2024 21:18
    @Giovinazzi. Zijn mogelijkheden als klassementsrenner zijn relatief beperkt, hij heeft veel zwakke punten waar hij nog enorme stappen in moet maken wil hij echt meedoen. Dat conservatief koersen gaat hem weinig opleveren! In zijn ontwikkeling.
    Tov zijn vuelta kun je werkelijk geen enkele noemenswaardige ontwikkeling waarnemen!! Maar geniet lekker van een witte trui (bij gebrek aan beter) en een zesde plaats ( eeuwige herinneringen voor jou schijnbaar)
    Antoin, is het niet een beetje persoonlijke voorkeur? De een vind top6/7 in een ronde super, de andere ritwinst. Voorkeur is moeilijk te veranderen, let it be... overigens is onzd voorkeur nog minder dan irrelevant voor uijtdebroeks, zijn team en omkadering. Die hebben hun eigen ideeen en wij mogen genieten terwijl we meekijken. Enjoy, maat. En maak je niet zo druk!
5 mei 2024 19:44
Eerste zin: het voltooid deelwoord eindigt op -d. Dus "veroverd" i.p.v. "verovert".
    5 mei 2024 20:07
    En Gio d'Italia klinkt eerder als een parfum dan een Grote Ronde.
5 mei 2024 19:46
Wordt toch gewoon een soort Jurgen van den Broeck? Veel talent in het rondewerk, maar niet explosief en een matige tijdrit. Dus steeds plek 5-10 en soms een keer wat dichter. Dat moet je er denk ik van verwachten en daar mikt hij misschien in de toekomst ook op qua loopbaan.
    5 mei 2024 21:07
    Maar itt Jurgen van den Broeck word ik wél blij van een interview met Uijtdebroeks.
    Maar goed. Deze jongen is 21 jaar. God weet waar hij uiteindelijk uitkomt als prof. Hij is bv nog 1 jaar jónger dan Van Bekkum die nu de stempel van rondetalent krijgt omdat hij de Isard wint bij de beloften.
    Geef al die jongens de tijd om op hun tempo op hun plek terecht te komen zonder er nu al een label op te kleven.
    5 mei 2024 21:10
    Leuk dat je dat nu al weet, over een jongen die 21 is en aan zijn tweede profjaar bezig is. Trouwens, Jurgen VDB werd wereldkampioen tijdrijden bij de junioren en Belgisch kampioen tijdrijden bij de profs.
    5 mei 2024 21:30
    Kuss wint ook zonder fatsoenlijke Tijdrit een grote ronde. Deze ronde is “oefenen”, want winnen is een utopie met Pogacar aan de start. Vorige Vuelta (met Bora sores) steengoed gereden. Nu (in een setting naar wens) gaat hij er vruchten plukken.
5 mei 2024 21:41
Laat die jongen zichzelf maar lekker ontdekken, leren en plezier hebben.
5 mei 2024 21:46
Vandaag toont aan dat Visma het bij het juiste eind heeft. O'Connor probeert mee te gaan en blaast zich op. Cian leek in het begin op achterstand te rijden, maar leek nagenoeg de sterkste in de achtervolgende groep.
6 mei 2024 08:50
Echt om te kotsen, dat conservatieve moeten rijden. Voor een knul van 21. Wat bezielt Visma, om een top10 ak hier belangrijk te vinden? Ja, kon aardig bijblijven gister, en vrijdag dondert ie gewoon uit de top10. Ik had graag een vrijbuitersploeg gezien.
Wit zou natuurlijk wel een hele mooie prijs zijn voor Cian, opsteker voor een toekomstige ronderenner.
    6 mei 2024 09:08
    Blijf maar gewoon weg. Je bijdrages zijn om te kotsen.
    6 mei 2024 10:09
    Kraam is echt als de dood dat Cian hier Top 5 gaat rijden denk ik LOL
    Nadat hij bij diens komst al opmerkte dat het helemaal niks ging worden komt nu het argument dat Cian voor ritzeges moet gaan. Nee, Cian moet deze Giro gebruiken om weer een betere AK renner te worden en de inhoud kweken voor de toekomst. Wit is een prima doel als prijs en als hij slim is bekijkt hij het dag voor dag.
    6 mei 2024 11:14
    Dit was niet bepaald conservatief rijden, nam initiatief, reed naar Thomas en O'Connor toe..

    De rest van Visma zijn toch vrijbuiters? Laporte, Valter, Tratnik en Kooij gaan voor ritten. Bouwman normaal ook, maar die is uitgevallen.

    Je moet een renner inzetten op zijn sterke punten. De kans dat hij top-5 rijdt is groter dan de kans dat hij een rit wint. In een groepje in de vlucht is altijd iemand sneller.
5 mei 2024 19:29
Zo zie je maar dat cian al op jonge leeftijd weet wat zijn zwaktes zijn. Hij zal wat meer aan zijn explosiviteit moeten werken. Iets meer punch gaat hem heel veel helpen.

Het blijft knap wat hij op jonge leeftijd al laat zien.
    5 mei 2024 19:53
    Weinig punch, geen sprint. Tot nu toe, een heel matige tijdrit. Rijdt ook niet zo super handig in het peloton en is niet de beste daler. Dus ja werkpunten genoeg.

    Daartegenover staat wel dat hij een 3 weekse koers als de Vuelta vorig toch wel heel vlot doorkwam zonder slechte dag. Dat hij in de zware koninginnerit op de Tourmalet zijn beste prestatie afleverde is tegelijk veelzeggend en hoopgevend. In die zin is het jammer voor hem dat het een relatief makkelijke Giro is. Met een "gangbare" hyper zware 3de Giroweek had hij makkelijker al die verloren tijdritminuten kunnen inhalen.

    Evans, Sastre en Thomas vond ik ook een hoop zwakke plekken hebben en die slaagden er toch in om op één of andere manier de Tour te winnen. Niet dat ik dat snel zie gebeuren bij Cian of hem met hen wil vergelijken. Maar hij lijkt vooral een jongen met inhoud ipv dat flitsende. En ooit in een rittenkoers met zware ritten en wat favorieten die afhaken, gaat hem dat een topnotering opleveren.
    5 mei 2024 20:41
    @achilles. Visma staat natuurlijk wel bekend om het kneden van ronde renners. Om zich te ontwikkelen zit hij bij visma goed.

    Tijdritten is bij de meeste rondenrenners een probleem. Hindley, o'connor, arensman, bernal, bardet.
    5 mei 2024 21:28
    @Achilles, heeft de belangrijkste eigenschap. 3 weken lang in orde blijven. Tijdrit en punch zijn aan te werken. Dit wordt mijn inziens de volgende Belgische grote ronde winnaar.
6 mei 2024 07:46
Zo conservatief reed hij niet eens. Ging op een gegeven moment versnellen achter Thomas aan. Gewoon goede rit en lekker begin van de Giro.

Iemand kraamverlof gezien?
5 mei 2024 19:18
En evt een witte trui pakken, zal je ook niet zo snel weer lukken. Dus neen. Niet voor ritzeges gaan dit rondje.
    5 mei 2024 19:27
    Hij is 21jr. dus hij heeft nog wel wat kansen in de toekomst op die trui!
5 mei 2024 22:18
Iedereen zit te lullen, maar niemand weet dat hij als junior gewoon de beste met voorsprong was. Minder indrukwekkend als evenepoel maar toch.
Die jongen kan echt een grote ronde winnen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.